Jó reggelt! Nem leszünk rövidek, nézzük is, ki és mi ennek az oka!
Anti-antifaügy: Vágó Gábor megírta, miért néz ki úgy, hogy 2023 elejére elfogytak a Fidesz ellenségei, és mit cseszett el nagyon a Szikra mozgalom.
Országbérlet, megyebérlet: noha szakpolitikailag láthatóan nincs rendesen előkészítve és egy csomó gondra rámutat, bőven van értelme. Illés Gergő írt erről.
Járványkezelés-kibeszélés Ausztriában, egy szélsőjobbos politikus szerotonin-tablettái, soha nem látott EU-s pénz Szerbiában, haldokló német jobboldali-liberálisok és rengeteg farsangi felvonulás: Bukovics Martin közép-európai hírei.
Ez tehát a mai menü, a végén pár óvatos programtippel. Jó olvasást!
Anti-anti-antifa poszt
Volt pár bunyó pár hete Budapesten az antifák és az anti-antifák közt. Ami Berlin-Kreuzbergben már mínuszos hír sem lenne, azt itt hetek óta tematizálja a NER.
A hazai antifaszcéna a világ egyik legkisebb antifa közössége lélekszámarányosan, talán a Vatikánban lehet csak szám szerint kevesebb antifa. A titkosszolgálat beépített embereivel együtt sincsenek százan. Ha tényleg ellenük hergel a propaganda, akkor kifogyott a Rogán-Habony-művek a belpolitikai ellenfelekből. A domesztikált ellenzék már pofozóbábnak sem alkalmas, így a cseppnyi hitelességgel bíró Szikra mozgalom és Jámbor András került a célkeresztbe.
A náciveréssel gyanúsított szikrás aktivista, bár világos alibivel rendelkezik, azért ül előzetesben, mert hasonlított a kabátja színe az egyik támadás elkövetőjére. Hát hajrá, nem politikai utasításra működő magyar bűnüldözés, hajrá, független igazságszolgáltatás, hajrá, magyarok!
Az elemi logika alapján: ha egy ideológia ellensége az ellenségem, akkor az adott ideológiával szimpatizálok. Így tesz az Orbán-Rogán-kormány is a fasisztákkal. A neonácik által elkövetett erőszakot elhallgatják, az antifák által elkövetett erőszakot felnagyítják. A viperával megütött hungarista rockerből hirtelen művész lett, és áldozati bárány. Elképzelem, ahogy a direkt agresszióra épülő, tesztoszteron-túlműködéses szélsőjobbos szubkultúrában azon sopánkodik a mikrofonba még kemény szavakat ordító frontember, hogy jaj, megütött egy nő. Igazi hőst faragni belőle a propagandában nemcsak kínos, hanem rámutat a rendszer gyengeségére: a folyamatosan képzelt és valódi ellenségek ellen hergelő NER mára kifogyott az ellenségekből. Maradtak a képzeletbeliek.
Az ügyben talán a szikrások reakciója a leginkább szánalomra méltó. A számomra egyébiránt biztatóan induló, bölcsész-társadalomtudós közösség akkor sem tudta levetkőzni a szójáslattemacchiato-pszeudoforradalmár énjét, amikor végre kinyílt előttük a politikai porond. Életükben először találták magukat a politikai páston úgy, hogy direkt ütéseket kaptak. Ahelyett hogy büszkén kiállva, tökös baloldaliként felhívták volna a figyelmet a szélsőjobbos gondolatok terjedése és az erőszakos események megszaporodása közötti összefüggésre, fülüket-farkukat behúzva elítélték az erőszak minden formáját. A reflektorok rájuk szegeződtek, mondhattak volna bármit a világról, de visszabújtak a marxista olvasmányok biztonságos akolmelegébe, és csak annyit mondtak: nem mi voltunk. Ez így nem fog menni, aki egy autoriter rendszerben közszereplést vállal, az ne sírjon. Akkor se, ha igaztalanul támadják.
Bátorság!
(Vágó Gábor)
Sok sebből vérzik Lázár új bérletterve, de így sem lehetünk boldogtalanok
2023-ban Orbán-évértékelőt nézni rosszabb szombati elfoglaltság, mintha helyette egy üres, fehérre meszelt falat néznék egy órán át: a fallal ellentétben egy miniszterelnöki évértékelő ahhoz túl idegesítő, hogy délután elbóbiskoljak rá, ahhoz viszont túl vontatott, hogy ébren tartson. Az egyetlen figyelemreméltó konkrétum a beszédben a 9 450 forintos megyei, illetve 18 900 forintos országos tömegközlekedési bérletek bevezetésének bejelentése volt.
Az ötlet a laikusoktól és a szaksajtóból kapott már hideget-meleget – előbbi azért kritizálta, mert fujjfidesz, utóbbinak Horn Gyula ugrott be róla. Egy biztos: a bejelentett terv már a Lázár János-féle Építési és Közlekedési Minisztériumában sült (fél)készre (a közlekedési tárcát Palkovics Lászlótól és Vitézy Dávidtól megkaparintó Lázár már decemberben elkezdte lebegtetni az országos- és megyebérletek tervét).
Vitézy ugyebár egy 2023 végére felálló országos közlekedésszervezőt álmodott meg egységes tarifarendszerrel és olyan mobilapplikációval, amelyen az összes, az állam által fenntartott közlekedési cég járataira lehetne tervezni és jegyet venni. Lázár ilyesmiről nem beszél, és úgy látja, hogy az egységes tarifarendszernek csupán az első lépése lesz az országos- és megyebérletek rendszere. De ne szaladjunk ennyire előre, lássuk, hogy mik az új bérletek pozitívumai és negatívumai!
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to GEMIŠT to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.